У кожної картини є своя особлива історія і таємниці. У рубриці «Картина тижня» ми розповідаємо про найзнаменитіші шедеври світового живопису. Сьогодні мова піде про знакову картині Марка Шагала «Над містом».
Рік створення: 1914-1918
Історія створення
Шагал почав працювати над картиною ще в 1914 році. На той момент їх знайомство з Белою тривало вже 5 років, але при цьому 4 з них вони провели в розлуці.
Одним з головних перешкод в їх любові спочатку стала різниця в соціальному статусі, з чим і було пов’язане невдоволення родичів Белли. І це не дивно, адже вона — дочка заможного ювеліра, а він — син бідного єврея-різноробочого. Щоб зробити собі ім’я і стати гідним коханої, художник відправився з Вітебська до Парижу. І там дуже досяг успіху. Після його повернення в 1915 році пара зіграла весілля, за чим послідували щасливі роки подружнього життя. І це відчуття щастя Шагал втілив в картині, завершеній аж в 1918 році.
На полотні можна побачити все те, що він так любив — Беллу, разом з якою він літає над містом, і розкреслений парканами рідний Вітебськ. Картина буквально є уособленням метафори «літати від щастя», відсилку до якої можна знайти і в інших роботах майстра.
У книзі спогадів Белли Шагал «Гарячі вогні» можна знайти опис того, як Марк і Белла відправляються в політ: «Ти кидаєшся до полотна, що тремтить під твоєю рукою. Вмочуєш пензлі. Періщить червоний, синій, білий, чорний. Втягуєш мене у вир фарб. І раптово ти відриваєшся від землі і тягнеш мене за собою».
Примітно, що поряд з романтичним сюжетом на першому плані, де фігури закоханих парять в хмарах, на другому плані можна помітить іронічні побутові сценки, які пожвавлюють полотно.
Так, наприклад, в картині є одна пікантна деталь: в нижньому лівому кутку біля паркану, стягнувши штани, чоловік справляє нужду. І, що цікаво, при цьому загальна композиція нічого не втрачає, а навпаки — набуває нові грані в поєднанні побутового і піднесеного.
В тому і романтизм його, в тому і принадність, що все – єдине. І політ, і голий зад, і витончений наряд Белли, яка теж представлена аж ніяк не як абстрактна ідея прекрасної піднесеної дами.
Придивись: якщо фігура самого художника кубізована, то Белла написала м’якими округлими лініями. Вона більш ніж реальна — мереживні оборки на сукні, в подробицях ретельно промальовані туфельки.
Згодом мистецтвознавці не раз здивуються тому, як можна було створити нескінченну симфонію любові, присвятивши її реальній жінці, з якою живеш поруч багато років. Ймовірно, для цього потрібен той особливий погляд, що дозволяє бачити в улюбленій одночасно і в деталях мереживну оборку її сукні і політ її душі.
А тобі подобається картина Марка Шагала «Над містом»? Тому що нам у редакції — дуже!
Коментар 0