Чому ім’я знаменитого авіаконструктора Ігоря Сікорського було забуте на батьківщині


Парадоксально: в Америці авіаконструктора Ігоря Сікорського вважають національним героєм, а на батьківщині його ім’я довгий час залишалося в «чорних списках».

Життя Ігоря Сікорського

Ігор Іванович Сікорський народився в 1889 р в Києві в родині професора, доктора медицини, фахівця з психіатрії Івана Сікорського. З дитинства він мріяв стати інженером, а авіацією зацікавився під час навчання в Київському політехнічному інституті.

У 20 років він побудував у дворі свого будинку перший вертоліт, здатний піднімати власну вагу. А в 1911 році він створив літак С-5, на якому склав іспит на звання пілота і встановив 4 рекорди. Тоді ж він почав працювати над проектуванням «Російського витязя» (інша назва літака — «Гранд») — першого важкого багатомоторного літака. Незабаром талановитого інженера запросили працювати конструктором до Петербургу.

Випуск «Російського витязя» у 1913 році став етапною подією в історії авіації — за вантажопідйомністю він перевершував всі існуючі літальні апарати. Сікорський працював над подальшим удосконаленням конструкції і незабаром випустив новий літак «Ілля Муромець», який до 1917 р залишався найбільшим гідролітаком в світі.

У роки Першої світової війни німці називали «Іллю Муромця» «літаючим дияволом». Начальник штабу Першої армії писав: «Досвід уже перших бойових польотів показав: від цього апарату можна очікувати великих результатів — як з розвідки, так і з метання бомб».

Крім важких бомбардувальників, в 1914-1917 рр. Сікорський створив легкі винищувачі, морський розвідник, легкий розвідник-винищувач і штурмовик, тобто практично всі типи літальних апаратів, які використовувалися під час Першої світової війни.

З приходом до влади більшовиків на виробництві припинилися роботи, на заводі почалися страйки, випуск літаків призупинився. Сікорський був переконаним монархістом, і його життя виявилася в небезпеці, як і життя багатьох офіцерів та інженерів. Син авіаконструктора Сергій розповідав: «Ігор Іванович виїхав, тому що йому загрожував розстріл. На початку 1918 р один з його колишніх співробітників, що працював на більшовиків, прийшов до нього вночі додому і сказав: «Положення дуже небезпечне. Я бачив наказ про ваш розстріл».

У 1918 р Сікорський вирішив прийняти пропозицію французького уряду продовжити роботу на заводах союзників і виїхав за кордон. Але незабаром авіаконструктор залишився без роботи і вирішив переїхати в США. Всупереч його очікуванням, в Америці він теж не зміг працювати конструктором – авіапромисловість скорочувалася, і Сікорський, залишившись без засобів до існування, влаштувався вчителем математики в вечірню школу. Тільки через 4 роки йому вдалося зібрати російських емігрантів, причетних до авіації, і відкрити майстерню — правда, перший час вона розміщувалася в звичайному ангарі. Мало хто вірив в те, що з цієї затії щось вийде.

У 1923 році композитор Сергій Рахманінов позичив Сікорському 5 тисяч доларів, і на ці гроші він відкрив невелику конструкторську фірму. Вже через рік він випустив двомоторний біплан, що став найбільшим в Америці. На цю новину радянська преса відреагувала агресивно: Сікорського називали «царським хрещеником», «авіаційним білогвардійцем», а його ім’я на батьківщині піддали політичній анафемі.

Тим часом авіаконструктор випустив нову модель — двомоторну амфібію S-38, яку називали в пресі однією з кращих повітряних машин в США, «літаючим човном». Він здійснив переворот в авіації, адже він приземлялася там, «де раніше бували тільки індіанські пироги та човни мисливців». Замовлення збільшувалися, доходи фірми росли, і незабаром у Сікорського вже був власний завод. На ньому працювало багато вихідців з Російської імперії.

Перші пасажирські перевезення через Атлантичний океан здійснювалися на літаках Сікорського. Літак-амфібія С-42 побив 10 світових рекордів і був закуплений багатьма країнами світу, в тому числі і СРСР. У 1938 р почався новий виток в біографії Сікорського і в історії авіації — він почав працювати над створенням вертольота. Уже через рік вийшла перша експериментальна модель, і незабаром авіаконструктора вже називали «вертолітником №1». Сьогодні Сікорського називають засновником світового вертольотобудування.

Незважаючи на те, що Сікорський не приховував свого негативного ставлення до подій, що відбувалися в Росії, він не втрачав надії повернутися на батьківщину. Однак цього так ніколи і не відбулося. У 1972 р він помер в США (Істон).

Заслуги Сікорського на батьківщині довгий час не визнавали і замовчували, навіть авторство «Іллі Муромця» приписували якусь «групі молодих конструкторів». Тільки через 30 років після його смерті про нього почали писати і говорити тут.

У 2008 р в Києві біля головного корпусу КПІ відкрили пам’ятник авіаконструктору, який створив 17 нових типів літаків і 18 типів вертольотів.

У 2016 році іменем Ігоря Сікорського названий Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», а також Міжнародний аеропорт Київ (екс-«Жуляни»).

31 серпня 2019 року в День української авіації поблизу аеропорту «Київ» імені Сікорського відкрито пам’ятник Ігорю Сікорському.

Раніше ми розповідали про одесита Володимира Хавкіна, який винайшов вакцину від холери та чуми.

Твоє враження від прочитаного

Злий Злий
0
Злий
Мило Мило
0
Мило
Фігня Фігня
0
Фігня
Химерний Химерний
0
Химерний
Подобається Подобається
1
Подобається
О боже О боже
1
О боже
Круто Круто
0
Круто
Що за! Що за!
0
Що за!

Коментар 0

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Чому ім’я знаменитого авіаконструктора Ігоря Сікорського було забуте на батьківщині